Olej lniany pomaga w odchudzaniu.

Ta roślina sięga starożytnych czasów. Ma delikatne, żylaste łodygi i niebieskie kwiaty. Nasi przodkowie cenili jej właściwości, była niezwykle użyteczna w wielu dziedzinach. Włókna z łodyg przerabiano na sznury, liny, sieci rybackie i ubrania, a nasiona spełniały rolę pożywnego jedzenia. Olej był tłoczony z nasion w celu izolacji budynków, ogrzewania, oświetlenia, konserwacji drewna, produkcji farb i smarów.
Kiedyś została uchwalona ustawa wymagająca od ludzi spożywania siemienia lnianego dla korzyści zdrowotnych jakie za sobą niesie przez króla Karola Wielkiego w VIII wieku.
Siemię lniane było używane przez greckiego lekarza Hipokratesa jako lek na jelitowe bóle brzucha. Hipokrates słynął z cytatów: „Niech jedzenie będzie twoim lekarstwem, a medycyna będzie pokarmem twoim”.
Mahatma Gandhi z kolei mówił „Gdzie nasiona lnu staną się jednym z podstawowych pokarmów, tam zapanuje zdrowie”.
Produktem uboczny z tłoczenia oleju lnianego jest makuch, który podawany jest bydłu jako pasza.
Len był najczęściej używany w przemyśle lniarskim. Irlandzka pościel była znana na całym świecie, ale obecnie jest to przemysł, który zanika, prawdopodobnie z powodu napływu bawełny.
Nasiona mają około 3 do 4 mm długości. Zazwyczaj są brązowe, gładkie i błyszczące, z warstwą śluzu w ich zewnętrznej warstwie.
Ludzie używali oleju lnianego przez tysiące lat i ma on szereg korzyści zdrowotnych. Producenci produkują olej lniany z nasion lnu. Ludzie mogą używać oleju podczas gotowania i pieczenia.
W tym artykule dowiesz się o korzyściach zdrowotnych płynących z oleju lnianego, w tym obniżonego cholesterolu, mniejszej ilości problemów skórnych, zmniejszonego stanu zapalnego i odchudzaniu.
Istnieje także potencjalne ryzyko związane z użyciem oleju lnianego, o którym też wspomnimy.

Olej lniany pochodzi z dojrzałych nasion lnu, które producenci tłoczą na zimno w celu ekstrakcji oleju. Olej lniany jest dostępny w sklepach zarówno w postaci kapsułek, jak i płynnych specyfików. Zawiera rodzaj kwasu tłuszczowego omega-3 zwanego kwasem alfa-linolenowym (ALA). Organizm wykorzystuje ALA z oleju lnianego i przekształca go w niewielkich ilościach w inne kwasy tłuszczowe, w tym kwas dokozaheksaenowy i kwas eikozapentaenowy.
Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla zdrowia fizycznego i psychicznego każdego człowieka.

Korzyści z oleju lnianego

Naukowcy przeprowadzili więcej badań nad siemieniem lnianym niż nad olejem lnianym, niektóre badania nad olejem wykazały obiecujące wyniki.

Obniżenie poziomu cholesterolu

Podobnie jak siemię lniane, olej lniany może pomóc obniżyć poziom cholesterolu. ALA w oleju lnianym może odgrywać rolę w zmniejszaniu lipoprotein o niskiej gęstości W jednym badaniu z udziałem piętnastu osób dorosłych, uczestnicy spożywali raz dziennie kolację z olejem lnianym, a druga grupa z olejem kukurydzianym. Naukowcy zmierzyli poziom cholesterolu uczestników na początku badania i ponownie, dwanaście tygodni później. Ci, którzy spożywali olej kukurydziany, nie mieli żadnych zmian w poziomie cholesterolu, podczas gdy ci, którzy spożywali olej lniany wykazywali znaczący spadek LDL czyli złego cholesterolu.

Walka z rakiem

Olej lniany może pomóc w walce z niektórymi rodzajami raka. Chociaż potrzeba więcej badań, aby wyciągnąć ostateczny wniosek, niektóre badania na zwierzętach są interesujące. Jedno z badań na myszach z nowotworami płuc wykazało, że myszy spożywające odrobinę oleju miały mniej guzów w porównaniu z grupą, która nie zażywała.
Jedno badanie również na zwierzętach wskazuje, że kwas tłuszczowy w oleju lnianym może tłumić wielkość i wzrost guza sutka, oraz uśmiercać komórki rakowe.

Leczenie atopowego zapalenia skóry

Olej lniany może również przynosić korzyści dla skóry i włosów, na przykład zmniejszając niektóre objawy atopowego zapalenia skóry. Atopowe zapalenie skóry jest rodzajem wyprysku, które jest stanem długotrwałym, powodującym zaczerwienienie i swędzenie skóry.
W jednym z badań oceniano wpływ spożycia oleju lnianego u myszy z zapaleniem skóry. Po trzech tygodniach myszy miały zmniejszone objawy zapalenia skóry, takie jak zaczerwienienie, obrzęk i swędzenie.

Zmniejszenie ryzyka cukrzycy

Olej lniany może również pomóc zmniejszyć ryzyko cukrzycy. Pomaga on obniżyć poziom cukru we krwi. Cukrzyca typu drugiego jest poważnym problemem zdrowotnym na całym świecie.
Charakteryzuje się wysokim poziomem cukru we krwi w wyniku niezdolności organizmu do wydzielania insuliny lub oporności na nią.
Kilka badań wykazało, że osoby z cukrzycą typu drugiego, które dodawały łyżeczkę oleju lnianego do swojej codziennej diety przez co najmniej miesiąc, odnotowały zmniejszenie o 8-20% stężenia cukru we krwi.

Olej lniany na odchudzanie

Podobnie jak siemię lniane, olej lniany może również czynić cuda przy utracie wagi, wynika to przede wszystkim z jego zdolności do poprawy systemu trawiennego. Działa jako naturalny środek przeczyszczający i łagodzi zaparcia. Pozbycie się toksyn i odpadów zalegających w jelitach pomaga stracić na wadze. Dla osób otyłych ważną właściwością tego oleju jest, że obniża cholesterol. Olej lniany jest doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. Błonnik wchodzi w kontakt z sokami trawiennymi i wodą, co spowalnia wchłanianie pokarmu w okrężnicy. To z kolei sprawia, że ​​czujesz się pełen przez dłuższy czas. Dodaje też masę do kału, co pomaga zapobiegać zaparciom. Wspomaga wzrost dobrych bakterii jelitowych, które ułatwiają trawienie.

Zdrowe oczy

Zapobiega wysuszeniu oczu. Olej lniany może pomóc poprawić suche oczy związane z zespołem Sjogrena. Jest zaburzeniem układu odpornościowego, w którym błony śluzowe i gruczoły są blokowane i nie wydzielają odpowiedniej wilgoci w twoich oczach i ustach powodując zmniejszenie łez i śliny.

Korzystanie z oleju lnianego:

Możesz użyć oleju lnianego do sosów, sałatek, musli. Niektóre osoby dodają go do koktajli owocowych. Nie stosuj go do smażenia, ponieważ straci wtedy swoje właściwości.
Olej lniany jest wrażliwy na światło i ciepło, dlatego najlepiej go kupić w nieprzezroczystej lub ciemnej szklanej butelce. Należy go chronić przed światłem i przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu. Dla tych, którzy nie chcą dodawać oleju lnianego do żywności, jest on również dostępny w formie kapsułek jako suplement.

Działania niepożądane

Drobne działania niepożądane są możliwe w zależności od dawki i indywidualnej reakcji. Możliwe działania niepożądane to:
gazy, wzdęcia, biegunka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here