Dieta ketogeniczna a odchudzanie

Rozmaite programy dietetyczne, które stosowane są przez osoby z całego świata, cechują się różnym stopniem skuteczności. Wynika to z faktu, iż ciężko jest dopasować harmonogram żywieniowy, który będzie adekwatny do predyspozycji fizycznych i psychofizycznych danej osoby. Ponadto ciężko jest opracować program uwzględniający wszystkie czynniki, które mają wpływ na skuteczność diety. Dlatego zdecydowanie zalecane jest, aby każda osoba, która myśli o odchudzaniu, skontaktowała się ze specjalistą do spraw żywienia. Po omówieniu z nim swojej sytuacji będzie mogła być pewna, że przydzielony jej program żywieniowy będzie skuteczny i przyniesie jej pożądane rezultaty w odpowiednim przedziale czasowym. Na ogół jednak możliwe jest wyodrębnienie kilku programów, którymi możemy się inspirować niemal w każdej sytuacji. Ważne jest jednak, iż cechują się one znacznym stopniem ogólności, który powinien nam zostać sprecyzowany przez profesjonalnego dietetyka.

W ostatnich latach dużą popularnością cieszą się założenia diety ketogenicznej. Jest to program, który może być z powodzeniem stosowany w każdym wieku. Z reguł owego harmonogramu korzystają zarówno sportowcy, jak i multimilionerzy i wielkie osobistości ze świata mody. Istotne jest, iż dieta ketogeniczna a odchudzanie idą ze sobą w parze niemal zawsze. Dzięki niej można z powodzeniem zrzucić kilka kilogramów już w kilka tygodni. Co ważne, skutki takie wystąpią nawet wtedy, gdy nie będziemy stosować suplementacji. Wystarczy dostosować swój codzienny jadłospis do założeń diety, aby poczuć nową energię i motywację do długotrwałego i produktywnego uprawienia sportu oraz do innych czynności, które mają duże znaczenie dla utraty zbędnych kilogramów.

Głównym elementem omawianej diety jest konieczność niemal całkowitego wyeliminowania z codziennego jadłospisu cukrów. Jak powszechnie wiadomo, to właśnie z tych substancji wyzwalane są największe pokłady energii. Niestety, spełnienie tego warunku może wiązać się z nadmiernymi uciążliwościami, ponieważ niemal wszystko, co spożywamy w ciągu dnia, zawiera w sobie cukier. Dlatego z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej sklepów z żywnością, gdzie możemy kupić także produkty pod program diety keto. Ważne jest przy tym, iż należy zrezygnować również całkowicie z pieczywa białego. To właśnie ono jest podstawowym źródłem cukru, który jest nam dostarczany w ciągu dnia. Niestety, także ryż i makarony stanowią bogate źródło węglowodanów prostych, dlatego należy ograniczyć również ich spożycie. Powinniśmy także zapomnieć o wszelkich napojach słodzonych i preparatach energetycznych. W dobrym tonie jest spożywanie jedynie 30 gramów węglowodanów w ciągu dnia. Nie jest to zadanie łatwe, zważywszy na fakt, iż cukier jest wszechobecny. Dla chcącego nie ma jednak nic nazbyt trudnego, dlatego warto dokładnie sprawdzać wartość odżywczą wyrażoną w węglowodanach przy wszystkich spożywanych posiłkach. Pozwoli nam to łatwo się zorientować, jakich produktów powinniśmy w procesie odchudzania unikać.

Wszelkie kilokalorie, które tracimy wskutek redukcji ilości spożywanego cukru, zastępowane są tłuszczami. Bogatym źródłem lipidów jest oczywiście mięso, w tym to, które pochodzi z kurczaka i kaczek. Zdecydowanie zaleca się także spożywanie wszelkich dań, które zostały sporządzone z świeżych jajek. Dlatego na niemal każde śniadanie wskazane jest przyrządzanie omletu lub jajecznicy. W ramach obiadu dobrze jest wybić na patelnię choć jedno jajko sadzone. Nabiał może także być z powodzeniem spożywany jako przekąska pomiędzy posiłkami. Wielu zwolenników diety keto decyduje się również na jedzenie posiłków składających się niemal wyłącznie z ryb. Zdecydowanie dobrym krokiem jest spożywanie łososia, jesiotra oraz innych tłustych ryb, które dostarczają organizmowi nie tylko potrzebnych lipidów, ale stanowią również nieocenione źródło kwasów Omega-3. Dlatego każda osoba, która zdecyduje się na realizację programu keto w swoim życiu, powinna postawić również na produkty rybne oraz inne pochodne.

Osoby, które interesują się tematyką dietetyczną, negują założenia diety keto. Wynika to z faktu, iż nie wiedzą, w jaki sposób zastąpienie cukrów tłuszczami może kogokolwiek przybliżyć do upragnionej sylwetki. Otóż odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta dla każdej osoby, która uważała na lekcji biologii. Jak wiadomo, organizm otrzymuje największą ilość energii poprzez spalanie tłuszczów. Należy jednak zaznaczyć, że proces ten nie przebiega praktycznie w ogóle wtedy, gdy wspomagamy się cukrami. Dlatego właśnie całkowite wyeliminowanie cukrów prostych z diety pozytywnie wpływa na redukcję lipidów w energię. Ważne jest przy tym, iż nawet w sytuacji, gdy spożywamy spore ilości tłuszczów, nie grubniemy, a wprost przeciwnie – tracimy na wadze. Jest to niezwykle prosty mechanizm, który jest obecnie uwzględniany w większości programów żywieniowych. Wskazuje się, iż wszystkie diety tłuszczowe bazują obecnie właśnie na podstawowych założeniach diety keto.

Zainteresowanie omówionym wyżej programem powinno być jednak poprzedzone wnikliwą analizą wszelkich czynników, które wykluczają możliwość stosowania tego programu. Zdecydowanie matki karmiące oraz kobiety w ciąży powinny wystrzegać się żywienia wedle diety keto. Ponadto w sytuacji, gdy dana osoba cierpi na cukrzycę bądź inną chorobę z zakresu żywienia, powinna skonsultować taką możliwość z profesjonalnym dietetykiem bądź z lekarzem pierwszego kontaktu. Także osoby zdrowe, które stosują dietę keto, powinny na bieżąco badać, czy program nie wpływa negatywnie na ich samopoczucie oraz zdrowie. Dobrym rozwiązaniem jest przechodzenie okresowych badań laboratoryjnych. Należy także pamiętać, że do diety keto nie należy podchodzić zbyt rygorystycznie. Z powodzeniem można przez jeden dzień w tygodniu spożywać dowolną ilość węglowodanów. Dzięki temu organizm otrzyma dawkę cukru, która niezbędna mu jest do zachowania równowagi hormonalnej oraz zapewnienia prawidłowego obiegu materii i sprawnego działania całego przewodu pokarmowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *